2023/2024 -This module is designed for master 2 students




Master's title: Strategic Management

Unit name: Basic education unit

Course name: Growth and internationalization strategy

Balance: 06

Parameter: 03

Education style: Attendance

Education objectives:

This standard aims to enable the student to know the most important effective strategies for penetrating global markets, occupying market leadership for business organizations, and internationalizing the brand for various products.

Prior knowledge required:

Knowledge of both corporate strategies and international business management

Article content:

- The nature of strategic management.

- Growth models (internal and external)

- A general introduction to international business administration.

- Conceptual and theoretical framework for the internationalization process of companies.

- Dimensions of the international business environment.

- Globalization strategy.

- Management in international business companies.

- Monitoring and evaluation in international business companies.

- International marketing strategy.

- Export strategy.

- Foreign investment strategies.

- Cooperation strategies and new formats for organizations at the international level.

Evaluation method: Continuous evaluation + final exam. The course average is measured by the weighting of lessons (60%) and directed work (40%)

the reviewer:

يهدق هذا المقرر الى تمكين الطالب من الالمام بالمفاهيم المتعلقة باستراتيجيات النمو وطرقه المختلفة واساليب المفاضلة بين النمو الداخلي والخارجي، اضف الى ذلك تمكنه من التفرقة بين الانواع المختلفة لاستراتيجيات النمو الخارجي والدوافع التي تجعل المؤسسات تختاربها نوع الاستراتيجية المنسبة .

في الزء الثاني من المقرر نتطرق الى التدويل ونركز على اهم الاساليب المستخدمة للدخول الى الاسواق الدولية (التصدير التراخيص، المشاريع المشتركة ، التحالفات ، الاستثمار الاجنبي المباشر المملوك بالكامل)

هذا المقياس الذي يدخل في الوحدة الأساسية للسداسي الثالث لطلبة هذا التخصص، يجمع بين كل من المعرفة الإستراتيجية والتسويقية من جهة و من جهة أخرى يركز على هيكلة الأسواق،  ونتيجة لذلك، فإنه يسمح للطلبة من تكوين معرفة علمية و نظرة أكثر شمولا لتصميم السياسات و الاستراتيجيات التسويقية وفهم الخيارات المختلفة للشركات و المؤسسات من حيث النشاط  التسويقي، كما يسمح لهم بالإحاطة بأهم الأدوات و الوسائل و الاستراتيجيات المعتمدة من قبل أهم رواد الفكر الاستراتيجي و التسويقي من أمثال Mc Porter, Philipe Kotler , Jean Jacques Lambin… ، في هيكلة الأسواق.

 هذا المقياس يمكن الطالب من اخذ نظرة شاملة على مختلف المعارف الإستراتيجيات التسويقية و التي تمكنه من الاطلاع على مختلف السياسات التسويقية المهمة في البيئة التسويقية المؤسسة، و بالتالي قدرته على تحليل نقاط القوة و الضعف لدى المؤسسة خاصة في البيئة التسويقية المضطربة. و بالتالي اختيار أحسن الاستراتيجيات التسويقية التي تمكن المؤسسة من التموقع الجيد في السوق التنافسي، ففي هذا المقياس سنحأول التطرق إلى العناصر التالية: